De administratie na overlijden aan Corona: Het A en B formulier

Geplaatst op Categorieën Algemeen, CoronaTags ,
Lees hier meer over het protocol met betrekking tot het Corona virus in de uitvaart

Op nu.nl stond een interessant stuk over cijfers en statistieken rond Corona sterfte cijfers. Ik heb daar een klein stukje uitgepakt, omdat dat direct met ons vak te maken heeft.

Als iemand is overleden, schrijft de arts een A- en een B-verklaring uit. De A-verklaring is de verklaring dat iemand een natuurlijke dood is overleden. De B-verklaring is een verklaring voor de statistieken van de overheid: Hierin staat of iemand man of vrouw is, geboorte- en sterfdatum en de (mogelijke) doodsoorzaak.

De A-verklaring neem ik mee naar het gemeentehuis, aan de hand hiervan wordt een ‘akte van overlijden’ opgemaakt. Eigenlijk is dat een uittreksel uit  de Burgerlijke Stand.

De B-verklaring lever ik in op het gemeentehuis. Voorop zit een klein wit briefje met de naam van de overledene, bij afgifte wordt dit briefje ervan af gehaald en weggegooid. Het B-formulier is dus compleet anoniem.

Al die B-formulieren worden 1x per maand door de gemeente naar het CBS verstuurd. Het CBS verwerkt deze gegevens tot statistieken.

De arts bepaalt of je bent overleden aan Corona, aan de hand van criteria die door gezondheidsorganisatie WHO zijn opgesteld. Je bent overleden aan Corona als je:
1) Positief bent getest op het coronavirus en sterft aan een bekend mogelijk gevolg van een coronavirus-besmetting, zoals een longontsteking.
2) Geen duidelijke andere ziekte hebt die de dood kan hebben veroorzaakt.
3) Er mag geen volledig herstel hebben gezeten tussen de diagnose Corona en het overlijden.

Op de afbeelding kan je zien hoe dat er ongeveer uitziet.

Bron: nu.nl